måndag 16 december 2013

15. Berätta om din favoritmaträtt.

Det här var svårt. Så vad gör man då? Fuskar. Jag tar ett favoritmatland istället. I Frankrike förstod jag aldrig menyn och i Berlin dog jag korvspadsdöden. Men i Italien där snackar vi. När jag och J åkte så hoppade vi runt lite i Rom och på Amalfikusten. Och då kom det sig att vi hamnade på ett hotell/värdshus i Positano där ägaren stolt visade upp ett reportage om dennes matlagning i National Geograpic. Om kvällarna lagade han goda italienska fiskrätter och när jag inte gillade tiramisu sprang han ner och bakade citronmuffins och hämtade hemmagjord citronglass. Annars frossade vi i mozzarella och lufttorkad skinka.

När jag och mamma var på oljekurs i Toscana visade det sig att de också bedrev matlagningskurser och var ena fantastiska kockar. Ingen fisk men kyckling, kött, lasagner och sallader i toscansk tappning. Varje kväll en ny maträtt som vi alla åt tillsammans nere vid poolen. Och lokalproducerade oljor och viner. En kunde önska att man haft en till väska med sig. Plus att vi hade sightseeing på italienska Coop.

Resten av Emily Dahls julkalender hittar du här.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar