lördag 11 oktober 2014

För att jag är tjej

* För att jag var "en av tjejerna i klassen med mest skinn på näsan" tyckte lärarna att jag kunde arbeta i grupp med de allra stökigaste killarna och "hålla ordning på dem". 

* För att jag var "en av tjejerna i klassen med mest skinn på näsan" tyckte min universitetslärare att jag ändå kunde göra praktik hos en man som tafsat på fjolårets praktikant.

* Tyckte två lokala politiker att "lilla gumman skulle lugna ner sig och inte vara så seriös" då de pratade om hur de brukade skrämma det kvinnliga tidningsbudet genom att öppna dörren naken eller hur det ville döpa tidningen till Y-frontare i ett utvecklingsprojekt för ungdomar, som vi deltog i. 

* Togs min integritet istället för någon som försökte vara "lite finare" eller någon som var "präktig" under uppväxten. 

* Ropade dansläraren "Nu blir det striptess!" till killarna i klassen då jag tog av mig koftan. 

* Busvisslade man efter mig i korridoren på praktiken och sa "här kommer lilla Brigitte Bardot". 

* Sa min körskolelärare "Gumman, du kommer in här i bilen och tuggar tuggummi som en kaxmoster fast du säkert inte ens kan fickparkera, få se nu då?!".

* Skulle jag "Faaan döööö! Vänta baaah!!" då jag sa ifrån till killarna som tafsade på klubben. 

* Får jag höra saker som "Vad duktig han är din kille som kan ta hand om barnet helt själv, är det inte svårt att slappna av, blir du inte orolig?" 

Jag är så innerligt trött på det här. Och jag skulle önska att min dotter slapp det. Därför hade jag också önskat att Fi hade kommit in i riksdagen så att utveckling och de andra partierna hade skyndats på.

Den senaste tidens uppsving för frågan gör mig dock väldigt hoppfull. Om ni har missat Sandras månadssamlingar av feministiska inlägg, krönikor, debatter osv kolla här! Superbra om man vill lära sig mer om feminism.

2 kommentarer:

  1. Vet ej vad jag ska skriva bara att jag är med dig! Stöttar, står bakom, håller med, tar diskussionen. Varenda. jävla. dag. TACK för att du finns!

    SvaraRadera